Vă prezint câteva gânduri având la bază versetele din 2 Corinteni 9, 1.2.5-8.11
Ce este darul? Darul este fie ceva oferit , fie ceva ce primești. În ce situații oferi un dar? În primul rând pentru a exprima dragostea, aprecierea. În al doilea rând ca un răspuns la un gest frumos pe care ni l-a făcut cineva. În al treilea rând, pentru a determina un răspuns frumos.
La modul general vorbind, putem spune că dăruirea reprezintă un principiu biblic, Vechiul Testament începe cu principiul dăruirii și se încheie cu un discurs cu privire la dăruire (Maleahi). Tot la fel, Noul Testament începe cu experiența dăruirii (magii aduc daruri) şi se încheie cu un discurs cu privire la dăruirea supremă, Noul Pământ şi viaţa veşnică.
Istoria biblică este cumva jalonată de aceste coordonate, de experienţa dăruirii.
Prima menţionare biblică a dăruirii şi în mod particular a zecimii, este în Gen. 14. Putem înțelege de aici că închinarea, care reprezintă cea mai spirituala experienţă pe care o poate trăi un om, este strâns legată de dăruire. Atât de strâns legată este, încât Dumnezeu spune: „Să nu se înfățiseze cu mâinile goale înaintea Domnului” Deut. 16,16-17.
Dăruirea este un răspuns la manifestarea iubirii lui Dumnezeu. Am făcut referire la Gen 14, când Melhisedec îl întâmpină pe Avraam. Melhisedec îi aminteşte lui Avraam 3 lucruri: că Dumnezeu este Creatorul, Susţinătorul si Ocrotitorul, cel care l-a ajutat pe Avraam. Şi, ca răspuns la manifestarea iubirii lui Dumnezeu, ca răspuns la percepţia bunătăţii Lui, Avraam oferă zeciuială.
Biblia vorbeşte despre 3 tipuri de dăruire:
- Deut. 12,5-6. Aici sunt mai multe daruri prezentate, dar prima categorie de daruri pe care aş vrea să punem accentul este zeciuiala. Partea aceasta se aducea la Casa Domnului şi era încredinţată Marelui Preot, iar din această parte erau întreţinuţi toţi cei ce slujeau la Casa Domnului
- Deut. 14, 22. Aici este vorba despre o a doua zeciuială care se lua doar din must, grâu şi fructe. Dacă prima zeciuială se încredinţa preotului, ca să o folosească pentru cei ce slujeau la altarul lui Dumnezeu, a doua zeciuiala o consumau credincioşii, ea reprezintă ceea ce consumă credincioşii în Casa Domnului.
- A treia zeciuială se aduna din trei în trei ani. Deut. 26,12-13. Această a treia zeciuială destinată întreţinerii celor săraci este descrisă aici ca fiind un lucru sfânt.
Nu vi se pare surprinzător acest mod biblic de a vedea sistemul dăruirii? E vorba despre trei zecimi. Eu am fost educat ca adventist de ziua a şaptea că există o singură zecime. Am fost învăţat că dacă dau zecimea, mai pot să adaug şi câte un bănuț la daruri. Dar Biblia are un alt punct de vedere. Cheltuielile la Casa Domnului ar trebui să fie din a doua zeciuială, iar nevoile celor lipsiţi trebuie să fie din a treia zeciuiala, care se oferea din 3 în 3 ani.
Dacă facem un calcul, aprox. 23% ar trebui închinat Domnului: Zece la sută reprezintă zecimea, care exprima credincioşia noastră. Alţi zece la sută, pentru funcţionarea casei Domnului, exprimă recunoştinţa noastră. Prin a „treia zecime”, eşalonată pe 3 ani, ne exprimăm generozitatea.
Contribuţiile cerute de la evrei pentru scopuri religioase şi de binefacere se ridicau aproape la un sfert din veniturile lor. S-ar fi putut aştepta ca o aşa grea impunere să aducă poporul la sărăcie, dar sincera ascultare de aceste rânduieli era, din contră, o condiţie a bunăstării lor.
Ellen G. White, Patriarhi şi Profeţi, pag. 543
În zilele lui Israel era nevoie de zecime şi daruri pentru a susţine rânduielile serviciului divin. Ar trebui oare ca poporul lui Dumnezeu din zilele noastre să dea mai puţin? Principiul aşezat de Domnul Hristos spune că trebuie să ne aducem darurile înaintea lui Dumnezeu, după măsura luminii şi privilegiilor de care ne-am bucurat.
Ellen G. White, Patriarhi şi Profeţi, pag. 547
În chipul acesta veţi fi îmbogăţiţi în toate privinţele pentru orice dărnicie, care, prin noi, va face să se aducă mulţumiri lui Dumnezeu.
2 Corinteni 9:11
Vali Bădescu, Trezorier Conferința Muntenia